Psychologia, neuropsychologia, mózg

Jak zrobić dobrą grę komputerową?

Stworzenie zaawansowanej i udanej gry komputerowej jest bardzo trudne. Trzeba zadbać o wiele różnych rzeczy: wciągającą fabułę, ciekawe postacie, efektowną grafikę (co już wystarczy na udaną produkcję filmową), ale również o grywalność — zasady i mechanizmy gry mające wpływ na przyjemność z jej użytkowania. Trójka europejskich badaczy postanowiła sprawdzić, jak na grywalność, rozkosz z interakcji z wirtualną rozrywką, wpłynie poziom odczuwanej skuteczności oraz doświadczanej kontroli.

Głównym aspektem wyróżniającym gry komputerowe spośród innych rozrywek jest ich interaktywność — na talerzu otrzymujemy gotowy świat, w który możemy się zanurzyć, ale co ważniejsze, możemy go zmieniać. Zastosowanie ergonomicznych kontrolerów i sprzyjającego układu sterowania wpływa na odczuwany poziom skuteczności, a dobrze skonstruowana rozgrywka na poczucie kontroli nad sytuacją. Na tych aspektach człowieczego wpływu skupili się Klimmt, Hartmann oraz Frey. Założyli, że poziom odczuwanej skuteczności oraz poczucia kontroli wpłyną pozytywnie na ocenę przyjemności z użytkowania gry.

500 ochotników w wieku od 14 do 72 lat zgłosiło się do internetowego eksperymentu. Polegał on na grze w popularny arkanoid. Dla tych, którzy mieli dzieciństwo przypomnę, że w tym programie kierujemy klockiem, paletką, która poruszając się u dołu ekranu stara się odbijać piłeczkę w kierunku umieszczonych na górze klocków. Gdy piłeczka uderzy klocek — ten znika. Wygrywamy, gdy pozbędziemy się wszystkich klocków, natomiast przegrywamy, gdy kulka spadnie omijając naszą paletkę. Uczestnicy badania najpierw uczestniczyli w 2 minutowej sesji treningowej, a po niej wypełniali kwestionariusz zadowolenia. Później, prócz osób z grupy kontrolnej, siadali do gry już lekko zmienionej…

W grupie, gdzie chciano wywołać niższe poczucie skuteczności tak zmodyfikowano skrypt, by z szansą równą 33,3% ignorował polecenie użytkownika. Innymi słowy, jeśli gracz nacisnął lewą strzałkę, to rakietka tylko 2 razy z 3 wykonywała polecenie. W grupie, gdzie chciano obniżyć poczucie kontroli, sterowanie działało bez zarzutu — piłeczka poruszała się jednak znacznie szybciej. Według autorów badania miało to wywołać trudności z kontrolą sytuacji, która stała się o wiele trudniejsza do opanowania. Czy badani różnili się w ocenie przyjemności płynącej z gry w wersji treningowej i eksperymentalnej?

Całą pracę programistów i grafików może zniweczyć wadliwy kontroler.

Grupa kontrolna, dwa razy grająca w tą samą, niezmienioną wersję arkanoida, nie różniła się w ocenach. Tak samo ochotnicy o obniżonym poczuciu kontroli. Istotnie niższa była jednak przyjemność z grania w skrypt ignorujący 1/3 naszych komend.

Jest to ciekawy wynik. Z jednej strony ukazuje, że utrata kontroli, tak bardzo ważnej dla ludzi, nie wpływa na ocenę grywalności . Prawdopodobnie wiąże się to z tym, że przyjemność z grania może pochodzić również z próby odzyskania panowania nad sytuacją. Do jakiegoś poziomu trudności traktujemy grę jako wyzwanie dla własnych umiejętności. Z drugiej strony autorzy zaznaczają jak ważnym czynnikiem dla oceny gier jest sam proces interakcji. Przyjazny układ sterowania i szybkość reakcji na komendy użytkownika wydają się więc bardzo ważnymi czynnikami przy przygotowywaniu wirtualnej produkcji. Całą pracę programistów i grafików może przecież zniweczyć wadliwy kontroler.

Więcej:
Klimmt, C., Hartmann, T., & Frey, A. (2007). Effectance and control as determinants of video game enjoyment. CyberPsychology & Behavior, 10(6), 845-847. doi:10.1089/cpb.2007.9942.

Your subscription could not be saved. Please try again.
Pomyślnie zapisano adres! Sprawdź swoją skrzynkę!

Ostatnie artykuły

Mniejsza o covid, noś maskę, żeby podkreślić swoje piękno!

Maseczki pojawiły się w naszym Europejskim życiu niczym Elon Musk w Twitterze — obiecały pomóc, wprowadziły niebagatelny zamęt, wszędzie się walały, i podniosły nie jedną brew zdziwienia. Niektórzy badacze twierdzą jednak, że maska może uczynić nas pięknymi, jeśli nie zostaniemy po drodze naznaczeni jej ponurą klątwą…

Hipnozą w jelita

Zespół jelita drażliwego to przypadłość nie tylko przewlekła, dość nieprzyjemna, lecz także występująca dość często, bo nawet u około 11.2% ludzi na całym świecie. Choroba ta, zwana też IBS (z ang. Irritable Bowel Syndrome), charakteryzuje się nawracającymi zaburzeniami jelit i ciągle niewyjaśnioną przyczyną. Jak to z jelitami bywa, ulgę może przynieść specjalna dieta, lecz coraz częściej wśród środków leczniczych wymienia się hipnoterapię. Jak skuteczna może być taka terapia i na czym ona polega?

Losowe artykuły

6 Comments

  1. Stanisław

    minęło już trochę czasu a ja dalej muszę zaznaczać tekst żeby móc go przeczytać a to wywołuje u mnie lekkie niezadowolenie. przecież używam stabilnej wersji google chrome i jest to jedyna strona z jaką mam problemy…

    Reply
    • Jędrzej

      Nie mogę znaleźć żadnej pomocy w internecie odnośnie tego problemu. Sam nie mam takich zdolności, by wykryć co działa źle w interakcji chrome – linux – java. Dalej będę próbował coś wskórać, ale na teraz apeluję o cierpliwość. Zwłaszcza, że do zaznaczania są tylko dwa zdania tekstu, bo zdaje się tylko przy wyróżnionych skrótach artykułów błąd występuje?

  2. Stanisław

    mogę ci poradzić byś zapytał się na jakimś forum specjalistycznym w tej sprawie dokładnie przedstawiając na czym polega twój problem. powinni ci pomóc.

    Reply
  3. Jędrzej Jakubowski

    Dla mnie osobiście niezawodność i szybki czas reakcji w grze to fundament. Każda gra, która każe mi czekać zbyt długo lub która nie działa tak, jak wydawałoby się, że powinna działać, bardzo szybko trafia do kosza.

    Dlatego nie cierpię większości gier na iPhonie, gdzie przyzwyczajony jestem do błyskawicznej reakcji i doskonałego interfejsu. Każda gra, która każe mi czekać kilkanaście sekund na uruchomienie, jest dla mnie stratą czasu. Może stąd taki sukces Doodle Jump, które działa bardzo sprawnie i sprzedało się w ponad 5 milionach sztuk… Definitywnie te badania to coś, co warto wziąć pod uwagę przy projektowaniu gry.

    Reply
  4. maru

    A druga rzecz mająca wpływ na “grywalność” to reakcje otoczenia. Muszą być zgodne z naszym wyobrażeniem. Jak reakcje otoczenia, świata, przedmiotów, ruch, fizyka gry wydaje się być fałszywa, szybko nabieramy dystansu do gry i przestaje się ona podobać nawet jak grafika jest mega i fabuła i cała reszta…

    A co do kontroli… złe przerabianie gier konsolowych na pecetowe i odwrotnie skutkuje właśnie niedoskonałą kontrolą… :( i gra się robi nieprzyjemna.

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest